Organisatie Oude Muziek | Adieu Florens
Polyfonie uit de Lage Landen: chiquer werd het anno 1500 niet! Vooral componisten uit Frans-Vlaanderen waren gegeerd bij kapitaalkrachtige muziekliefhebbers tot ver bezuiden de Alpen. Compère, Josquin, Agricola en Ghiselin brachten hun unieke sound naar Ferrara, Milaan, Napels en Firenze. Hun grandioze contrapunt slingerde zich tot in de portfolio van lokale componisten als Cara, Tromboncino en Pesenti. De Nederlandse mezzo Sophia Faltas koppelt Franse chansons en Middelnederlandse superhits aan het betere Italiaanse luitwerk.
Polyfonie uit de Lage Landen: chiquer werd het anno 1500 niet! Vooral componisten uit Frans-Vlaanderen waren gegeerd bij kapitaalkrachtige muziekliefhebbers tot ver bezuiden de Alpen. Compère, Josquin, Agricola en Ghiselin brachten hun unieke sound naar Ferrara, Milaan, Napels en Firenze. Hun grandioze contrapunt slingerde zich tot in de portfolio van lokale componisten als Cara, Tromboncino en Pesenti. De Nederlandse mezzo Sophia Faltas koppelt Franse chansons en Middelnederlandse superhits aan het betere Italiaanse luitwerk.
Over de makers
Sofia Faltas
Mezzosopraan Sophia Faltas ontdekte de oude muziek als zangeres bij de Nationale Koren. Projecten met dirigenten als Jordi Savall, Sir John Eliot Gardiner en Ton Koopman wekten haar interesse voor vroege repertoires en hun historisch geïnformeerde uitvoering. Ze ontwikkelde zich als soliste aan de conservatoria van Groningen, Amsterdam en Den Haag en werkt met groepen als Sollazzo Ensemble, Collegium Vocale Gent en Cappella Amsterdam. Naast haar muzikale activiteiten studeert ze Midden-Oostenstudies aan de Universiteit Leiden.
Anna Danilevskaia
Fiddle en Renaissance viool speelster Anna Danilevskaia groeide op omringd door oude muziek in Metz, Frankrijk en begon haar muzikale opleiding op zesjarige leeftijd. Ze is specialist in repertoires uit de veertiende tot en met de zeventiende eeuw. Ze studeerde bij Pedro Memelsdorff, met de nadruk op middeleeuwse viool, en voltooide haar studie met een masterdiploma in vroege altviolen bij Paolo Pandolfo. In 2014 richtte ze Sollazzo Ensemble op, een groep gewijd aan de muziek van de Middeleeuwen en de vroege Renaissance.
Emma-Lisa Roux
Emma-Lisa Roux ontdekte op zesjarige leeftijd de renaissanceluit bij haar eerste lerares Claire Antonini, die haar ook liet kennismaken met zingen. Ze studeerde luit aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Hopkinson Smith en Peter Croton en rondde in 2022 ook een master pedagogiek af. Emma-Lisa Roux werkte als luitspeler en zangeres met ensembles als Ensemble Phoenix Munich, Phaedrus, Per-Sonat of het Casulana Lute Consort, en treedt regelmatig ook solo op, waarbij ze zingt en zichzelf op luit begeleidt.
Programma
Bartolomeo Tromboncino 1470-na 1534
Zephyro Spira
Marchetto Cara ca. 1465-1525
Deh non più mo’
Johannes Ghiselin fl. 1491-1507
Weet ghy wat mynder jonghen herten deert
Johannes Japart fl. ca. 1476-81 / Josquin des Prez ca. 1450/55-1521
Jay biens nori
**
Vincenzo Capirola 1474-na 1548
Ricercar Ottavo
Anoniem 16de eeuw
Lagrime e voi sospiri
Loyset Compère ca. 1445-1518
Le corps - corpusque meum
Marchetto Cara
Oimè il cor, oimè la testa
Alexander Agricola 1445/46-1506
In mijnen sin
***
Pierre de la Rue ca. 1452-1518
Adieu Florens la yolye
Mijn hert altijt heeft verlanghen
Guglielmo Ebreo da Pesaro ca. 1420-na 1484
Falla con misuras (La bassa castiglia)
Michele Pesenti ca. 1470-1528
Che faralla che diralla
Don Timoteo 16de eeuw
Uscirallo o resterallo
***
Marchetto Cara
O mia cieca, e dura sorte
Bartolomeo degli Organi 1474-1539
Un dia lieto già mai
Johannes Japart
T’ meiskin was jonck
Bartolomeo Tromboncino
Vale diva, vale in pace