Concert
Classique
Muziek

Organisatie Oude Muziek | Adieu Florens

Datum
Mercredi 7 mai 2025
Locatie
Academiehuis Grote Kerk
Uitgevoerd door
Sophia Faltas c.s.

Polyphonie des Pays-Bas : en 1500, il n'y avait pas mieux ! Les compositeurs de la Flandre française étaient particulièrement recherchés par les riches mélomanes jusqu'au sud des Alpes. Compère, Josquin, Agricola et Ghiselin ont apporté leur son unique à Ferrare, Milan, Naples et Florence. Leur contrepoint grandiose s'est glissé dans le portefeuille de compositeurs locaux tels que Cara, Tromboncino et Pesenti. La mezzo néerlandaise Sophia Faltas associe des chansons françaises et des superhits du moyen néerlandais aux meilleures œuvres italiennes pour luth.

Polyphonie des Pays-Bas : en 1500, il n'y avait pas mieux ! Les compositeurs de la Flandre française étaient particulièrement recherchés par les riches mélomanes jusqu'au sud des Alpes. Compère, Josquin, Agricola et Ghiselin ont apporté leur son unique à Ferrare, Milan, Naples et Florence. Leur contrepoint grandiose s'est glissé dans le portefeuille de compositeurs locaux tels que Cara, Tromboncino et Pesenti. La mezzo néerlandaise Sophia Faltas associe des chansons françaises et des superhits du moyen néerlandais aux meilleures œuvres italiennes pour luth.

In samenwerking met:
Aucun élément n'a été trouvé.
Une flèche
une fléchette

Over de makers

Sofia Faltas
Mezzosopraan Sophia Faltas ontdekte de oude muziek als zangeres bij de Nationale Koren. Projecten met dirigenten als Jordi Savall, Sir John Eliot Gardiner en Ton Koopman wekten haar interesse voor vroege repertoires en hun historisch geïnformeerde uitvoering. Ze ontwikkelde zich als soliste aan de conservatoria van Groningen, Amsterdam en Den Haag en werkt met groepen als Sollazzo Ensemble, Collegium Vocale Gent en Cappella Amsterdam. Naast haar muzikale activiteiten studeert ze Midden-Oostenstudies aan de Universiteit Leiden.

Anna Danilevskaia
Fiddle en Renaissance viool speelster Anna Danilevskaia groeide op omringd door oude muziek in Metz, Frankrijk en begon haar muzikale opleiding op zesjarige leeftijd. Ze is specialist in repertoires uit de veertiende tot en met de zeventiende eeuw. Ze studeerde bij Pedro Memelsdorff, met de nadruk op middeleeuwse viool, en voltooide haar studie met een masterdiploma in vroege altviolen bij Paolo Pandolfo. In 2014 richtte ze Sollazzo Ensemble op, een groep gewijd aan de muziek van de Middeleeuwen en de vroege Renaissance.

Emma-Lisa Roux
Emma-Lisa Roux ontdekte op zesjarige leeftijd de renaissanceluit bij haar eerste lerares Claire Antonini, die haar ook liet kennismaken met zingen. Ze studeerde luit aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Hopkinson Smith en Peter Croton en rondde in 2022 ook een master pedagogiek af. Emma-Lisa Roux werkte als luitspeler en zangeres met ensembles als Ensemble Phoenix Munich, Phaedrus, Per-Sonat of het Casulana Lute Consort, en treedt regelmatig ook solo op, waarbij ze zingt en zichzelf op luit begeleidt.

Programme

Bartolomeo Tromboncino 1470-na 1534
Zephyro Spira

Marchetto Cara ca. 1465-1525
Deh non più mo’

Johannes Ghiselin fl. 1491-1507
Weet ghy wat mynder jonghen herten deert

Johannes Japart fl. ca. 1476-81 / Josquin des Prez ca. 1450/55-1521
Jay biens nori

**

Vincenzo Capirola 1474-na 1548
Ricercar Ottavo

Anoniem 16de eeuw
Lagrime e voi sospiri

Loyset Compère ca. 1445-1518
Le corps - corpusque meum

Marchetto Cara
Oimè il cor, oimè la testa

Alexander Agricola 1445/46-1506
In mijnen sin

***

Pierre de la Rue ca. 1452-1518
Adieu Florens la yolye                                  
Mijn hert altijt heeft verlanghen

Guglielmo Ebreo da Pesaro ca. 1420-na 1484
Falla con misuras (La bassa castiglia)

Michele Pesenti ca. 1470-1528
Che faralla che diralla

Don Timoteo 16de eeuw
Uscirallo o resterallo

***

Marchetto Cara
O mia cieca, e dura sorte

Bartolomeo degli Organi 1474-1539
Un dia lieto già mai

Johannes Japart
T’ meiskin was jonck

Bartolomeo Tromboncino
Vale diva, vale in pace