Contre le Temps
Het wordt een uniek hoorspel, dit bezoek aan de componisten van de Notre-Dame uit de twaalfde en dertiende eeuw. Hun grensverleggende muziek blijft gehuld in mysterie. Hoe snel werd ze gezongen? Wat was de ratio compositie/improvisatie? De leden van Contre le Temps zijn allen alumni van de Schola Cantorum Basiliensis. Met middeleeuwse polyfonie en gregoriaanse melodieën delen zij hun creatieve speurtocht naar een mogelijk verleden.
Over Contre le Temps
De leden van vocaal ensemble Contre le Temps ontmoetten elkaar tijdens hun studie aan de Schola Cantorum Basiliensis. Contre le Temps voert veel verschillende muzikale genres uit, van de elfde tot de zestiende eeuw. Daarbij combineren ze hun individuele en collectieve muzikale sensitiviteit met historische kennis uit de bronnen van die tijd. De naam Contre le Temps komt uit twee historische vocale werken en verwijst naar de wens van het ensemble om deze eeuwige muziek op een originele en tijdloze manier uit te voeren.
Het wordt een uniek hoorspel, dit bezoek aan de componisten van de Notre-Dame uit de twaalfde en dertiende eeuw. Hun grensverleggende muziek blijft gehuld in mysterie. Hoe snel werd ze gezongen? Wat was de ratio compositie/improvisatie? De leden van Contre le Temps zijn allen alumni van de Schola Cantorum Basiliensis. Met middeleeuwse polyfonie en gregoriaanse melodieën delen zij hun creatieve speurtocht naar een mogelijk verleden.
Over Contre le Temps
De leden van vocaal ensemble Contre le Temps ontmoetten elkaar tijdens hun studie aan de Schola Cantorum Basiliensis. Contre le Temps voert veel verschillende muzikale genres uit, van de elfde tot de zestiende eeuw. Daarbij combineren ze hun individuele en collectieve muzikale sensitiviteit met historische kennis uit de bronnen van die tijd. De naam Contre le Temps komt uit twee historische vocale werken en verwijst naar de wens van het ensemble om deze eeuwige muziek op een originele en tijdloze manier uit te voeren.
Programa
Conductus
Mundus Vergens in defectum
(uit: Florence-handschrift, f. 9-9v)
Conductus
Ave Gloriosa
(uit: W2, f. 140r)
Conductus
Pater noster
(uit: W1 9, 40, f. 122v)
**
Gregoriaans
Offertorium: Vir Erat
Julia Marty 2022
Contre le Temps
Conductus
Veri Floris Sub Figura
(uit: W1, f. 15v)
**
Conductus
O lilium convallium
(uit: Cividale-handschrift LVI, f. 252r)
Gregoriaans
Offertorium: Ave Maria
Conductus
Sol sub nube
(uit: W1, 9, 42, f. 124r)
Conductus
Deus misertus hominis (uit: Florence-handschrift, f. 8v)