Zwolle Barock

Koffie Baroque

Datum
Zondag 2 oktober 2022
Standort
Durchgeführt von
Holland Baroque & Théotime Langlois de Swarte
Het concert 'Koffie Baroque' is onderdeel van het bruisende muziekweekend 'Zwolle Baroque'. Met de aanwezigheid van de beste nationale én Zwolse musici op diverse podia in de stad vestigen zij ook de aandacht op het magistrale, wereldberoemde barokorgel: het Schnitgerorgel in Academiehuis Grote Kerk, waarvan de grote restauratie is begonnen. Benieuwd naar meer aanbod van dit weekend? Kijk dan op www.zwollebaroque.nl. Alle grote concerten met korting meebeleven? Kies dan voor het Baroque Partout.

Holland Baroque is een eigenzinnig orkest dat op haar instrumenten durft te zingen, dansen, huilen en te lachen. Dit alles vanuit traditie, vernieuwing, verrassing en een vleugje entertainment. Holland Baroque heeft al vele bijzondere samenwerkingen weten te realiseren. Tijdens 'Zwolle Baroque' werken ze samen met de jonge Franse sterviolist Théotime Langlois de Swarte.

Het concert 'Koffie Baroque' is onderdeel van het bruisende muziekweekend 'Zwolle Baroque'. Met de aanwezigheid van de beste nationale én Zwolse musici op diverse podia in de stad vestigen zij ook de aandacht op het magistrale, wereldberoemde barokorgel: het Schnitgerorgel in Academiehuis Grote Kerk, waarvan de grote restauratie is begonnen. Benieuwd naar meer aanbod van dit weekend? Kijk dan op www.zwollebaroque.nl. Alle grote concerten met korting meebeleven? Kies dan voor het Baroque Partout.

Holland Baroque is een eigenzinnig orkest dat op haar instrumenten durft te zingen, dansen, huilen en te lachen. Dit alles vanuit traditie, vernieuwing, verrassing en een vleugje entertainment. Holland Baroque heeft al vele bijzondere samenwerkingen weten te realiseren. Tijdens 'Zwolle Baroque' werken ze samen met de jonge Franse sterviolist Théotime Langlois de Swarte.

In Zusammenarbeit mit:
Keine Artikel gefunden.
Een pijltje
een pijltje

De jonge sterviolist Théotime Langlois de Swarte begeeft zich met Holland Baroque in hoog-barokke wateren. Samen schitteren zij in een uitgelezen programma van ravissante Italiaanse concerti voor strijkers. De grootmeesters van de 18de-eeuwse Italiaanse vioolcultuur komen stuk voor stuk langs: Vivaldi, Valentini, Geminiani en Tartini.

Pietro Locatelli woonde de laatste 35 jaar van zijn leven in Amsterdam en schreef daar in 1741 zijn concerto dat de bijnaam ‘Il pianto d’Arianna’ kreeg. Het stuk is een mini-opera zonder tekst, waarbij de soloviool de rol van de wanhopige Ariadne speelt. Na het vertrek van haar minnaar Theseus gaat ze door de verschillende stadia van rouw: ongeloof, woede en uiteindelijk berusting. Het vertellen van verhalen zit in de genen van zowel Locatelli als Théotime en Holland Baroque. De Franse Théotime maakt deel uit van de jongste generatie barokfanatiekelingen. Hij studeerde aan het Conservatoire National, werd door William Christie bij Les Arts Florissants ingelijfd en is evenveel thuis in Leclair, Fauré, Couperin als Schumann.